MAKNA
MERAJA DALAM HAYAT
Ayat-ayat Bible: Roma
7:20-21; 5:21; 5:12; 8:2; 16:20
Kajian-hayat: Mesej
47
Bacaan Bible:
Roma 5:21 Supaya sebagaimana dosa meraja dalam maut,
begitu juga kurnia dapat meraja menerusi keadilbenaran membawa kepada hayat
abadi menerusi Yesus Kristus, Tuan kita.
Petikan
Bacaan:
Hasrat Tuhan dalam mencipta manusia
adalah supaya manusia mengekspresikan-Nya menurut imej-Nya dan mewakili-Nya
dengan dominion atau kuasa-Nya. Ini bermaksud bahawa Tuhan berhasrat agar
manusia menikmati Dia sebagai hayat dan meraja dalam hayat ini. Menurut
Kejadian 1, manusia harus meraja atas bumi dan terutamanya atas benda merayap,
khususnya atas ular. Kejadian 1:28 mengatakan bahawa Tuhan memerintahkan
manusia untuk menakluki bumi, untuk menundukkannya. Menundukkan melibatkan
mengalahkan musuh dan merampas harta miliknya. Dengan mengalahkan musuh dan
mengambil harta miliknya, kita meraja atasnya. Oleh yang demikian, pada mulanya
Tuhan berhasrat agar manusia menjadi raja dalam hayat-Nya atas Syaitan, benda
merayap itu.
KURNIA
DAN DOSA
Syaitan dahulunya merupakan musuh
Tuhan yang unik. Pada saat tertentu, musuh ini menyuntikkan dirinya sebagai
dosa ke dalam manusia dengan cara yang haram dan jahat. Apabila Syaitan
menyuntikkan sifat jahatnya ke dalam manusia, Syaitan menjadi dosa. Dosa ialah
sesuatu yang berasal daripada Syaitan. Sebenarnya Syaitan sendirilah yang disuntikkan
ke dalam manusia dan terjasad dalam manusia.
Sememangnya berguna untuk melihat
perbezaan antara dosa dengan kejahatan yang disebut dalam Roma 7. Dalam 7:20
Paulus berkata, “Tetapi jika apa yang tidak kuingini, ini aku lakukan, maka
bukan lagi aku yang mengerjahasilkannya tetapi dosa yang huni dalam aku.” Ada
sesuatu yang digelar dosa huni dalam tubuh daging kita. Dalam ayat 21 Paulus
berkata, “Jadi, aku mendapati hukum itu ada bersama dengan aku yang bertekad
melakukan kebaikan, iaitu kejahatan itu ada padaku.” Dalam ayat 20 Paulus
berbicara tentang dosa, tetapi dalam ayat 21, dia berbicara tentang kejahatan.
Untuk memahami perbezaan antara dosa
dengan kejahatan, kita perlu melihat bahawa sebelum penciptaan manusia, Tuhan
mempunyai musuh yang unik, iaitu Syaitan, Iblis. Kemudian Tuhan mencipta
manusia. Pada masa penciptaan, manusia itu murni, bersih, dan tidak berdosa.
Kemudian Syaitan menyuntikkan dirinya ke dalam manusia dan menjadi dosa dalam
manusia. Seperti yang telah kita tunjukkan, dosa ialah Syaitan yang terjasad
dalam manusia.
Roma 5:21 berkata, “Supaya
sebagaimana dosa meraja dalam maut, begitu juga kurnia dapat meraja menerusi
Yesus Kristus, Tuan kita.” Di sini kita melihat perbezaan yang nyata antara
pemerajaan dosa dengan pemerajaan kurnia. Terdapat juga perbezaan di sini
antara maut dengan hayat. Sebagaimana dosa ialah perjasadan Syaitan, begitu
juga kurnia ialah perjasadan Tuhan. Hal ini dibuktikan oleh Yohanes 1:14, yang
mengatakan bahawa Sabda itu, yakni Tuhan, telah menjadi tubuh daging, penuh
kurnia dan realiti. Oleh itu, kurnia ialah Tuhan terjasad dalam kita. Kurnia
ialah Tuhan masuk ke dalam manusia. Sekiranya Tuhan tetap berada di luar
manusia, kurnia tidak wujud. Sekalipun Tuhan tidak masuk ke dalam manusia,
atribut divin yang lain tetap wujud. Akan tetapi, sekiranya Tuhan tidak
terjasad dalam manusia, kurnia tidak wujud.
Menurut prinsip yang sama, apabila
Syaitan terpisah daripada manusia, dosa tidak wujud. Namun sebaik sahaja
Syaitan masuk ke dalam kita, dosa wujud dalam diri kita. Oleh itu, dosa ialah
Syaitan yang mempunyai hubungan subjektif dengan manusia.
DOSA
DAN KEJAHATAN
Sekiranya kita mempunyai pengertian ini, kita akan
dapat melihat perbezaan antara dosa dengan kejahatan. Apabila dosa terpendam
dalam kita, dosa itu sekadar dosa. Namun setiap kali kita bertekad untuk
berbuat baik dengan mematuhi hukum bagi diperkenan Tuhan, dosa terangsang lalu
menjadi kejahatan. Kejahatan ialah dosa yang bertindak dalam kita. Setiap kali
dosa yang menghuni secara dalaman menjadi aktif, dosa menjadi kejahatan yang
hadir bersama dengan kita.
KERJA
MUSUH TUHAN
Dari satu segi,
musuh Tuhan, Syaitan, bermaharajalela hari ini sebagai dosa dan kejahatan untuk
membawa orang ke dalam maut dan menahan mereka di sana. Ini ialah kerja jahat
musuh Tuhan. Syaitan tidak berpuas hati sekadar merangsang kita dalam hal-hal
seperti naik marah. Niatnya ialah membawa kita ke dalam maut. Namun Tuhan
bekerja sebagai hayat untuk menewaskan dosa, maut, dan Syaitan. Hasil daripada
Tuhan mengalahkan tiga mush ini ialah kita meraja dalam hayat.
KEMENANGAN
DAN PEMERAJAAN
Dalam Roma bab lima terdapat pengenalan kepada perkara
meraja dalam hayat. Seperti yang ditunjukkan oleh ayat 17, kita yang menerima
kelimpahan kurnia akan meraja dalam hayat. Bab enam hingga enam belas
mentakrifkan bagi kita makna meraja dalam hayat.
Soalan Kajian:
1. Jelaskan perbezaan antara dosa dengan kejahatan.
2. Sila kongsi tentang bagaimana kita dapat meraja
dalam hayat atas dosa, maut, dan Syaitan.