Hukum Roh
hayat bukan hukum dalam huruf, seperti Sepuluh Perintah, yang mengawal kita
berkenaan baik dan jahat. Hukum Roh hayat adalah seperti hukum semula jadi
dalam fizik. Sekiranya kamu membaling sesuatu ke udara, ia akan jatuh ke tanah.
Inilah hukum graviti. Hukum graviti bukan perintah dalam huruf tetapi kuasa
semula jadi, hukum semula jadi, yang beroperasi menurut prinsip tertentu. Roma
8:2-3 mempunyai dua jenis hukum. Hukum yang pertama dalam ayat 2 ialah hukum
semula jadi. Hukum yang kedua dalam ayat 3 ialah hukum bertulis, hukum Musa.
Disebabkan kelemahan tubuh daging kita, hukum bertulis tidak mungkin dapat
melakukan apa-apa untuk kita, tetapi hukum Roh hayat sebagai hukum semula jadi
ialah hayat divin.
Hayat tumbuh-tumbuhan,
hayat binatang, dan hayat manusia semuanya mempunyai hukum tersendiri. Hayat
bukan sahaja mempunyai hukum; hayat ialah hukum. Semasa pokok itu kecil, sukar
untuk mengenal pasti jenis pokok itu. Sebaik sahaja pokok itu bertumbuh, jenis
pokok itu menjadi ternyata. Pokok badam akan menghasilkan buah badam, dan pokok
pic akan menghasil- kan buah pic. Pertumbuhan, bentuk, dan buah bagi dua pokok
ini masing-masing dikawal oleh hukumnya. Hayat badam atau hayat pic merupakan
hukum.
Roh itu sebagai konsumasi bagi Tuhan Tritunggal yang terproses ialah satu hukum. Dia ialah hayat, jadi Dia juga hukum.…Hukum Roh hayat telah membebaskan kita daripada hukum dosa dan maut. Ini bukan hukum Musa tetapi hukum semula jadi yang paling kuat. Inilah hukum yang paling kuat, kerana hukum ini bukan sahaja Tuhan tetapi Tuhan Tritunggal yang terproses.
(Pengalaman
dan Pertumbuhan dalam Hayat, Mesej Sembilan)