Sejurus selepas kita membaptis seseorang, kita harus memberinya mesej yang baik tentang dua roh. Kita harus memberitahunya bahawa ketika kita dilahirukan dalam roh kita, roh kita dijadikan hayat (Roma 8:10). Roh yang melahiru yang merupakan hayat masuk ke dalam roh kita, menjadi satu dengan roh kita yang dilahirukan dan menjadikan roh kita hayat. Dua roh ini telah menjadi satu roh (1 Kor. 6:17). Hal ini tidak terlalu dalam untuk orang itu. Persekutuan sedemikian merupakan ABC kehidupan orang Kristian. Disebabkan kekurangan dalam Kristianiti hari ini, kita mungkin berfikir bahawa hal-hal ini terlalu dalam dan misterius. Konsep ini silap. Kita hanya perlu belajar bagaimana membicarakan hal-hal ini. Kita harus belajar menghargai keupayaan orang baru. Roh mereka telah kita sentuh ketika kita memberitakan injil kepada mereka; jika tidak, mereka tidak akan membenarkan kita membaptis mereka di dalam takung mandi mereka. Bukan perkara kecil bagi seseorang masuk ke dalam takung mandinya untuk dibaptis. Kita harus melatih iktikad kita dengan kepastian yang penuh.
Apabila
kita memberitakan injil secara wajar, pemberitaan kita adalah daripada pengalaman
hayat kita. Semasa kita memberitakan injil, kita mengetahui dengan kepastian
penuh bahawa Kristus berada dalam roh kita dan roh kita ialah hayat. Tambahan
pula, apabila kita membicarakan Kristus kepada pendosa, minda kita pasti
diletakkan pada roh, dan minda kita juga hayat. Kita mungkin lemah atau sakit
dalam tubuh kita yang akan mati, tetapi apabila kita membicarakan Kristus
dengan cara menyalurkan-Nya ke dalam orang, bukan sahaja roh dan minda kita
menjadi hayat, tetapi tubuh kita yang semakin mati itu juga hayat.